 |
Fmen |
|
| |
 |
Fny |
|
| |
 |
Idzetek |
|
" Nincs annyi stetsg a vilgon, hogy akr csak egyetlen kicsi gyertya fnyt is kioltsa."
" Boldogsgodat egyedl azok azok a dolgok korltozzk, melyeket te magad ki tallsz. "
" Nem az a legnagyobb baj, ha rossz dolgok trtnnek velnk. A legrosszabb az, ha semmi sem trtnik. "
" Aki ismeri az embereket, okos. Aki nmagt, felvilgosodott. Aki msokat legyz, ers. Aki magt gyzi le, hatalmas. "
" gyelj gondolataidra, mert azok szablyk meg szavaidat, gyelj szavaidra, mert azok szablyk meg tetteidet, gyelj tetteidre, mert azok szablyk meg sztoksaidat, gyelj szoksaidra, mert azok szablyk meg jellemedet, gyelj jellemedre, mert azok szablyk meg a sorsodat. "
" Szabadd vlunk, mert nem knyszerlnk r, hogy csupn azt rezzk, amire tantottak. "
" A tzezer mrfldes utazs is egy lpssel kezddik. "
" Vannak embertrsaink, akiknek fejlettebb parnyit az njk. Az ilyenek tudat alatt kt csoportortra osztjk a maradk emberisget: azokra, akikbl hasznot kzhatnak, s a tbbiekre- a haszontalan s akadkoskod hlykre. /Jiri Menzel/ "
" Semmifle dolgot nem lehet sem szeretni, sem utlni, amg nem ismertk. "
" Tudod, hogy intzd blcsen leted? Lgy vg! - ha nem megy, lgy elgedett. /Goethe/ "
" Az istenek a nknek fegyverl a szpsget adtk. /Anakreon/ "
A Fontoltsggal gyakran elmlik az alkalom. /Publilius Syrus/ "
Ezeket a www.amv.uw.hu- rl tltttem le
| |
 |
Wicca intelem |
|
A Wicca Intelem
A wicca trvnyt hallgasd most, Hit s Szeretet hajtson.
lj s mst is lni hagyj, Szpen vgy s szpen adj.
Varzskrt rj hromszor, A rontst gy tartod tvol.
Varzsigt ha mondanl, Versbe szedve jobban jrsz.
Lgy tekintet, rints, kevs sz, s figyels.
Nvõ holdnl tisztuljl, Rniddal daloljl.
Fogy holdnl krbejrj, Foszt rnt daloljl.
Ha az rnõ j holdja jõ, Kzcskokkal kszntsd õt.
Ha a hold a cscsra l, Szved vgya teljesl.
szakrl f erõs szl, Zrd az ajtt, pihenjl.
Dlrõl jõ most lgy szellõ, Szerelem cskja rkezõ.
Feltmad a nyugati szl, Ksrtethad tnca kl.
Ha a szl keletrõl fj, nnepet vrj, kzel az j.
Kilenc hasbot tûzre tgy, Gyorsan g s lassan g.
rnõnk fja bodza, ht El ne gesd, tok vr.
Ha a kerk megindul, Beltane-jen tzet gyjts.
Ha a kerk elrte Yule-t, Kszntsd tûzzel Egyszarvt.
polj nvnyt, bokrot, ft, Fogadd rnõnk ldst.
Hol hullmz vizet ltsz, Dobj egy kvet, igaz vr.
Hol rd igaz szksg vr, Kapzsisgra ne hajts mr,
Bolonddal ne trõdjl, Bartjnak nznek mg.
Boldog ki jõ, boldog ki megy, Arcod pirul, melegtsd szved.
Hrmas-trvnyt szben tarts, Hrom rosszat j kvet majd.
Kinek a rosszbl elg mr, Kk csillag fnylik homlokn.
Lgy mindig hû szeretõ, Szeretõd mindig visszajõ.
Nyolc szval teljes az Intelem: Sehol ne rts, s gy tgy, mint szeretsz. |
| www.ladyferisse.gportal.hu |
 |
Boszi felszerelsek |
|
| |
 |
Asztrolgia |
|
| |
 |
Charmed |
|
| |
 |
Nzd meg! |
|
| |
 |
Istenekrl, hitvilgok |
|
| |
|
|
 |
Ni alakok: Aphrodit |
|
Aphrodite
Aphrodite: (latinul Venus), a grgknl a szerelemnek s a szpsgnek istennje. Homerosnl Zeusnak s Dionnak lenya. Hesiodos szerint a tenger habjbl tmadt, midn a Kronostl kiherlt Uranosnak nemzszerve Kythera szigete mellett a tengerbe esett (innen A. mellkneve: kytherai, cytherei istenn); a tenger habjbl kiemelked A. (grgl A. Anadyomene) azutn Cyprus szigetnl szllott partra (ezrt cyprusinak, kyprosinak is hvjk A.-t). A tenger habjbl felmerlt istenn mondja keleti eredet s el-zsibl jutott a grgkhz. A sziriai A.-t a monda szerint galamb klttte ki abbl a tojsbl, melyet halak az Eufratesben talltak s a partra toltak. A. egsz tisztelete grg s keleti vallsi elemeknek korai vegyletbl keletkezett. Az elzsiai rgi semita npek Astarte (Astar, Istar, Astoret) nven tiszteltk a nvny- s llatvilgban tapasztalhat termkenysgnek elidzjt, ki a fldn minden letet nedvessgbl fakaszt. A grg szellem talakt hatsa alatt a ni termkenysget megszemlyest Astartbl idealizlva a szerelem istennje lett. Egysznt uralkodik isteneken s embereken, vben van sszegyjtve mindaz a csbos er, bbjos varzs, melynek senki sem llhat ellen. a legszebb az istennk kztt, a szpsgversenyben Pris neki itli oda az aranyalmt. Az Odysseiban Hephaistosnak felesge, de azrt mindenkpen Arest szereti, adja a haland nknek a szpsget, mely szerelemre, csaldalaptsra inditja a frfiakat s gy A. megteremtje s oltalmazja lesz a csaldnak, az egsz kzsgnek; ily minsgben kapta a Pandemos nevet. Ksbb az A. Pandemos jelentse megvltozott s az rzki szerelemnek, az utcai kjnek lett kifejezje, megszemlyestje, akivel ellenttben a tiszta szerelmet A. Urania kpviseli; ettl krtek a nk csaldi boldogsgot, gyermekldst, mg a hetairk, a kjhlgyek A. Pandomosban tiszteltk vdasszonyukat. A. tisztelete a grgk kztt ltalnosan elterjedt, legjobban mgis a tergermellki vrosokban tiszteltk; , a tenger szltte, ugyanis klns vdelmben rszestette a hajsokat s kedvez utat biztostott nekik a tengeren. Ily minsgben szent llata a delfin; egybknt kedvelt llatjai a galamb, verb s nyl (az koriak hite szerint a legszaporbb llatok), a kos s a hatty; a virgok kzl jelkpei a rzsa, mk, mirtusz, grnt s alma. Kisrett teszik a Herk, kik minden bimbt virgg fakasztnak, a Charisok, Peitho (a szerelmes rbeszls), Pothos (a szerelmi vgy) Himeros (az epeds) tovbb Eros (l. o.). Anchisesnek Aeneast szlte. nnepeinek neve Aphrodisia. A rmaiak Venus (l. o.) nven tiszteltk. A kpzmvszetben A. nagy szerepet visz. Keleten brzolsnak legrgibb s legelterjedtebb tpusa meztelenl mutatja az istennt, amint kt kezt kt emljre szortja, avagy egyik kezt lebocstja, msikban meg galambot tart, vagy lt takarja vele. Ezeknek a szobrocskknak kivitele ltalban kezdetleges. A grg mvszet els, . n. archaikus korbl val, szintn nagyobbrszt mg primitv szobrocskk teljesen felltztetve brzoljk az istennt, amint kt kezt mellre szortja, vagy gy, hogy az egyikkel ruhjt fogja, a msikat meg, rendesen valami attribtummal (galamb, alma, virg), melle el tartja. Pheidias szzadbl kt nagy mesternek A. szobrrl van tudomsunk. Maga Pheidias aranybl s elefntcsontbl ksztette A. Urania szobrt Elis szmra, melyben az istenn egyik lbt teknsbkra (lltlag a hziassg jelkpe) teszi; ez a szobor elveszett. Alkamenesnek (l. o.) n. kertekbeli A.-je ugyan szintn elveszett, errl azonban fogalmat alkothatunk magunknak azon msolatok nyomn, melyeket erre a hres mre szoktak visszavezetni s melyek kzl a prisi Louvreban levt 1. brnk is bemutatja. A. itt is mg ruhsan van brzolva, de az testhez tapadvn, mr elrulja forminak szpsgt. A IV. sz. alkotta meg A.-nak azon tpusait, melyek az istennt teljesen meztelenl, szpsgnek leplezetlen bjban mutatjk be. Ilyen szobrot alkotott legelszr Skopas, ezt azonban csak hrbl ismerjk; kortrsnak, Praxitelesnek az -korban csodlt A.-jrl, melyet a knidosiak szmra faragott, azonban szerencsnkre tbb msolat maradt, melyek kzl a mncheni Glyptothek pldnyt szemllteti 2. brnk. Az istenn meztelensge megokolt: frdbe kszlvn szllni, leteszi ppen ruhjt s a kzben sztnszerleg eltakarja jobbjval lt. Evvel rokon, kivl brzolsa A.-nak a capitoliumi (Rma, Museo Capitolino) remek szobor, melynl az istenn utols ruhadarabjt mr letette a mellette lev vzra s baljval lt, jobbjval mellt takarva, flnken tekint oldalt; a testnek formi rendkvl letteljesen s lgyan vannak mintzva, annyira, hogy tbben eredeti grg munknak tartjk: Ez a szobor, mely mr lysipposi modorban van komponlva, tvezet a hellenisztikus Nagy Sndor utni korba, mely klns kedvt lelte a meztelen ni A. - szobrokban. Ezek kzl megemltjk a Medici-fle A.-t (Firenzben), mely mr nem indokolja a ruhtlansgot, az istenn ugyan szintn vdleg tartja maga el kt kezt, de azrt rezzk, hogy ez a kacr n nem bnn, ha bjait meglesnk. Guggolva, frdzs kzben brzolta A. -t a III. sz. -beli Doidalsas, ennek a kpmsnak szintn tbb, kedveltsgrl tanskod msolata jutott rnk (pl. Prisban s a Vatiknban). Ilyen, mr genrez brzolsok voltak a kagyls A. vagy a sarujt oldoz A., mely utbbinak egy kis bronzmsolata haznkban is elkerlt (Pcs). Ugyancsak a hellenisztikus kornak alkotsa a npszer melosi A., vagy a mint latinosan emlegetik, a miloi Venus, a prisi Louvrnak gyngye, mely mellknevt lelhelyrl, Melos szigetrl kapta. Kt karja letrtt, s a sok kisrlet ellenre sem sikerlt mig oly kiegsztsket javasolni, mely megfejten, miknt akarta a mvsz az istennt brzolni. Az rett ni szpsg ez utolrhetetlen plasztikai kifejezst mellkletnk mutatja. A flig ruhs A.-szobrok kzl megemltjk mg a rokon capuai Venus-tipust. A dombormves brzolsok kzl, melyek szintn gyakran foglalkoznak az istennvel s mtoszval, csak egyet emelnk ki, a legremekebbet, melyben eredeti, vgtelenl bjos grg alkots jutott rnk: a rmai Museo Nazionaleban lev . n. ludovisi trnust, mely hts tmljn A. Anadyoment brzolja, amint vizes, testhez tapad ruhban kiemelkedik a tengerbl s a Herk fogadjk; a trnus oldaltmlin egyfell az rzki szerelmet jelkpez meztelen, fuvolz hetairt, msfell a tiszta szerelmet szimbolizl ruhs menyasszonyt ltjuk, amint tmjnt gyjt A. Uraninak. Az A.-tpusok rendkvl gazdag s vltozatos sorozatait riztk meg szmunkra a nagy szobrszat alkotsait msol kis bronz- s terrakotta szobrocskk. remkpeken is gyakran szerepel A. Az antik festszet szintn kedvelte a szerelem istenasszonynak brzolst, de ennek alkotsai, mint tudjuk, elvesztek szmunkra. Legmagasztaltabb kpe Apellesnek (l. o.) A. Anadyomenje volt Kos szigetn. A nagy festszet nagyon is halvny tkrkpt nyjt antik falfestszeti maradvnyok Pompejiben tbbszr brzoljk A.-t, rendesen Ares trsasgban. A fekete alakos vzakpeken ritkbban szerepel A. (egy szp genovai hydria gy brzolja, amint Eros s Peitho jelenltben a tengerbl kiemelkedik), annl srbben fordul el a piros alakos vzkon: hol hatty viszi, hol kecskebakon nyargal, mskor Erosok viszik kocsijt, majd toilotte kzben ltjuk, vagy fent emltett ksrete trsasgban; igen kedvelt trgya a vzafestsnek Pris tlete s a trjai hbornak ms jelenetei is, melyekben A. szerepel. [Rvai nagy Lexikona] |
 |
A pheidiaszi szpsgidelt kifejez Frjusi Aphrodit. Kalimakhosznak tulajdontott m az. i. e. IV. szzadbl. | | |
|
|
 |
rj ide nekem, hogy dumlhassunk!! |
|
| |
 |
Kpecske |
|
| |
|
|