" Nincs annyi sötetség a világon, hogy akár csak egyetlen kicsi gyertya fényét is kioltsa."
" Boldogságodat egyedül azok azok a dolgok korlátozzák, melyeket te magad ki találsz. "
" Nem az a legnagyobb baj, ha rossz dolgok történnek velünk. A legrosszabb az, ha semmi sem történik. "
" Aki ismeri az embereket, okos. Aki önmagát, felvilágosodott. Aki másokat legyőz, erős. Aki magát győzi le, hatalmas. "
" Ügyelj gondolataidra, mert azok szablyák meg szavaidat, ügyelj szavaidra, mert azok szablyák meg tetteidet, ügyelj tetteidre, mert azok szablyák meg sztokásaidat, ügyelj szokásaidra, mert azok szablyák meg jellemedet, ügyelj jellemedre, mert azok szablyák meg a sorsodat. "
" Szabaddá válunk, mert nem kényszerülünk rá, hogy csupán azt érezzük, amire tanítottak. "
" A tízezer mérföldes utazás is egy lépéssel kezdődik. "
" Vannak embertársaink, akiknek fejlettebb parányit az énjük. Az ilyenek tudat alatt két csoportortra osztják a maradék emberiséget: azokra, akikből hasznot kúzhatnak, és a többiekre- a haszontalan és akadékoskodó hülyékre. /Jiri Menzel/ "
" Semmiféle dolgot nem lehet sem szeretni, sem utálni, amíg nem ismertük. "
" Tudod, hogy intézd bölcsen életed? Légy víg! - ha nem megy, légy elégedett. /Goethe/ "
" Az istenek a nöknek fegyverül a szépséget adták. /Anakreon/ "
A Fontoltsággal gyakran elmúlik az alkalom. /Publilius Syrus/ "
Sokan nem értik, hogy miért vált ilyen híressé ez az első látásra egyszerű kép, hiszen csak egy sötét ruhába öltözött nőt ábrázol. Egyáltalán biztosak lehetünk abban, hogy da Vinci egy nőt festett meg? Talán nem. Még arról is viták folynak, hogy a képen látható alak vidám, vagy szomorú. Vagyis rengeteg kérdés vár megválaszolásra. Leonardo 1452-ben született egy Anchiano nevű kicsi faluban. 17 éves korában a kor egyik legjelentősebb képzőművésze, Andrea Verrocchio vette pártfogásába a tehetséges fiút. 1482 és 1500 között nemcsak festészettel, de mérnöki munkával, többek között hadigépezetek szerkesztésével is foglalkozott. Nagyon szerette az állatokat, éppen ezért vegetáriánus volt. Bár saját magát nem tartotta tudósnak, mégis rengeteg dologhoz értett, többek között az anatómiához, a fiziológiához és a botanikához. Az utóbbi időben kiderült róla az is, hogy valószínűleg homoszexuális volt. Legfőbb művei a Sziklás Madonna és az Utolsó vacsora. Sokan úgy tartják, hogy festményeiben apró jeleket rejtett el, ezzel üzenve az utókornak. A festmény rengeteg kalandot, veszélyt túlélt. 1911-ben egy olasz szobafestő ellopta azzal a céllal, hogy visszajuttassa Olaszországba. Két évig nem is került elő. A második világháborút is sikerült átvészelnie. A franciák kisvárosokban bujtatták, nehogy a németek kezére kerüljön. Így most a párizsi Louvre múzeumban látható, s közel hat millióan kíváncsiak rá évente. A festményen első ránézésre csak az előtérben ülő alakot vesszük észre, a háttérben meghúzódó, élettelen tájra csak később figyelünk fel, hiszen úgy tűnik, mintha nem illene bele a képbe. Mindez valószínűleg azért van, mert Leonardo határozatlan színekkel dolgozott, az árnyékolás technikáját használta annak érdekében, hogy párás hatást érjen el. Az arckifejezés nem egyértelmű. Nem tudjuk eldönteni, hogy egy érzéki mosolyt látunk, vagy egy komor arcot. A ruházata mindenesetre XVI. századi, a kor polgári viseletének felel meg. A ruha színe gyászos hangulatot kelt, a fején látható fekete fátyol pedig tovább fokozza ezt. Sokan úgy gondolják, hogy a kép egy állapotos nőt ábrázol, erre enged következtetni az, hogy az alak nem visel ékszereket. A legszokatlanabb viszont az, hogy a képen látható személynek nincsen szemöldöke. Amerikai kutatók szerint Mona Lisa kétértelmű mosolya érzékcsalódás eredménye. Végeztek egy kísérletet, amelyben 12 önkéntest kértek fel arra, hogy a festmény szürkés színű képrajzszűrőkkel digitálisan megváltoztatott variációját tanulmányozzák, majd értékeljék. Erre egy négyes skála árt rendelkezésükre, amelyen el kellett helyezniük a mosolyt, amely a résztvevők szerint megváltozott, vidámabbá vált az arckifejezés. Nem ők voltak az egyetlenek azonban, akik a híres mosollyal foglalkoztak. Elsőként a XVI. században élő művész-író, Giorgio írt róla. Későbbi kutatók azon a véleményen vannak, hogy a gyermekvárás öröme rajzolódik ki Mona Lisa arcán. Mások szerint arcbénulás vagy a fogak csikorgatása áll a háttérben. Megint mások úgy gondolják, hogy Leonardo tudatosságáról van szó, hiszen, ha a kép hátterét figyeljük, akkor a mosoly élénkebbnek tűnik. Arra a kérdésre, hogy kit ábrázol a kép, sokan azt válaszolják, hogy Leonardo saját magát festette meg női ruhában. Összehasonlították ugyanis a saját arcképét Mona Lisa arcával, és rengeteg hasonlóságot találtak rajta. Régebbi kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy valószínűleg Leonardo édesanyja ült modellt fiának, mások véleménye azonban az, hogy a kép egy prostituáltat ábrázol. A legáltalánosabb nézet szerint azonban egy firenzei kereskedő felesége, Lisa Gherardini van a képen. Ez az elmélet még a XVI. századból való, de a legújabb kutatások szerint helytálló lehet. Giuseppe Pallanti firenzei tanár bebizonyította, hogy a da Vinci család kapcsolatban állt Francesco del Giocondo selyemkereskedővel, vagyis Lisa férjével. A festményt pedig sokáig La Gioconda néven ismerték. Magyarországon nemrég jelent meg Dan Brown művészettörténész világhírű bestsellerje, A da Vinci Kód. A mű egy titokzatos gyilkosságról szól, amit a Louvre-ban követtek el. Az áldozat halála előtt azonban jeleket hagyott hátra, többek között da Vinci műveihez kapcsolódóan. A könyv szerint Mona Lisa se nem férfi, se nem nő, hiszen Leonardo nézete az volt, hogy "a lélek csak akkor világosodhat meg, ha férfi és női elemek is vannak benne". A könyv szerint a bizonyíték erre az, hogy volt egy Amon nevű férfitermékenység isten, s innen ered a "Mona" szó, s létezett egy egyiptomi termékenység-istennő, Ízisz, akinek betűképét régen úgy írták, hogy L'isa. Ha ezt a kettőt összerakjuk, akkor kijön a Mona Lisa név. Vagyis eszerint Mona Lisa egy hímnő.